فنر خم سرد چیست؟

فنر خم سرد چیست؟

یکی از مراحلی که در ساختمان سازی نیاز به اهمیت و توجه ویژه ای دارد، سیم کشی است که باید به بهترین شکل ممکن انجام شود تا سبب برق گرفتگی و آسیب افراد نشود. برای اینکه لوله کشی به خوبی انجام گیرد باید لوله های برق که از سیم و کابل ها محافظت می‌ کنند با دقت جای خود نصب شوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی برای اینکه مقاومت سیم ها افزایش پیدا کند از فنر خم سرد استفاده می کنند. با به کارگیری فنر خم سرد دیگر نیازی به انواع زانو لوله برق یا بوشن نیست؛ زیرا با استفاده از فنر خم سرد جهت لوله ها را می توان تغییر داد. در این مقاله از سایت بنیاد برق قصد داریم درمورد فنر خم سرد صحبت کنیم، پس در ادامه ما را همراهی کنید.

 

منظور از فنر خم سرد چیست؟

فنر خم به محصولی است که از مفتول فنری شکل از جنس فولاد ضدزنگ در دو مدل فنر خم سرد و فنر خم گرم ساخته می شود. فنر خم سرد و گرم هر دو دارای سایزبندی مشابه بوده و برای لوله های برق ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. کار اصلی فنر خم در انواع لوله های ساختمانی مثل پلی اتیلن یا پی وی سی تغییر شکل یا تغییر جهت در مسیر لوله هایی است که نیاز به حم کاری دارند. در حال حاضر فنر خم سرد جایگزین انواع زانو برق شده و برای لوله های برق با قابلیت خم سرد بسیار مناسب است.

فنر خم سرد چیست؟

فنر خم سرد چیست؟

روش استفاده از فنر خم سرد

ابتدا باید این موضوع را بدانید که فنر خم سرد لوله برق توانایی خم کردن لوله های برق با قابلیت خم سرد را دارد. در روش استفاده از فنر خم سرد ابتدا فنر را وارد لوله می کنند سپس با استفاده از دست محلی که مدنظر است را مشخص کرده و با فشار بسیار آرام دست لوله برق را تا زاویه ای که می خواهند خم می کنند. در آخر فنر خم سر را از داخل لوله خارج کرده و لوله برقی را که سایز ۲۵ و تغییر شکل یافته دارد مورد استفاده قرار می دهند. لازم به ذکر است که اگر فنر خم توانایی خم سرد را نداشته باشد با فشار بسیار کم دست شکسته خواهد شد.

 

فنر خم سرد چه ویژگی هایی دارد؟

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که چرا بیشتر برقکاران فنر خم سرد را به انواع زانو برق و بوشن ترجیح می دهند؟ برای پاسخ به این سؤال به ویژگی های استفاده از فنر خم لوله سرد اشاره می کنیم:

  • بیشتر مواقع در انواع زانوی برق شاهد گیر کردن فنر سیم کشی در داخل آن هستیم در حالی که درفنر خم سرد، فنرزنی و سیم کشی راحت تر انجام می شود و کمتر پیش می آید که گیر کند.
  • با استفاده از فنر خم سرد دیگر نیازی به استفاده از زانو و بوشن نیست؛ زیرا علاوه بر راحتی کار هزینه های اجرایی سیستم برق ساختمان را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.
  • در گذشته از تعداد زیادی زانو برای اتصال لوله ها به یکدیگر استفاده می شد اما با جایگزینی فنر خم سرد دیگر نیازی به اتصالات زیاد نیست چون با فنر خم سرد تعداد اتصالات به نصف می رسد؛ بنابراین امکان جدا شدن لوله ها از یکدیگر و امکان وارد شدن نم و رطوبت به داخل لوله ها وجود ندارد.
  • برخلاف انواع زانو برق که به نوار چسب برقی نیاز دارد، فنر خم سرد به نوار چسب برقی احتیاجی ندارد.

 

فنر خم سرد چه کاربردهایی دارد؟

شاید در نظر شما از فنر خم سرد فقط برای سیم کشی ساختمان ها استفاده می شود؛ اما این گونه نیست چون از فنر خم سرد در مکان هایی که حرارت بالایی دارند نیز استفاده می شود تا هیچ گونه صدمه ای به سیم های برق وارد نشود. امروزه در بسیار از پروژه های ساختمانی از فنر خم سرد برای بهتر و سریع پیش رفتن کارها استفاده می کنند؛ زیرا فنر خم سرد نیازی به حرارت دادن ندارد و با وارد کردن مقداری فشار تغییر زاویه می دهد.

فنر خم سرد چیست؟

فنر خم سرد چیست؟

فنر خم سرد چه مزایایی دارد؟

از جمله مزایای که سبب شده امروزه بیشتر مجریان پروژه های ساختمانی برای سیم کشی ساختمان از فنر خم سرد استفاده کنند به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • فنر خم سرد در برابر تغییرات آب و هوایی مانند؛ دمای پایین تر از ۶۰ درجه و یا دمای بالای ۸۰ درجه تغییر رنگ نمی دهد و خاصیت خود را همواره حفظ می کند.
  • استفاده از فنر خم سرد در سیم کشی ساختمان هیچ تهدیدی برای محیط زیست ندارد.
  • فنر خم سرد دوام و طول عمر زیادی دارد.
  • در برابر حرارت بسیار بالا مقاوم هستند.
  • با به کار بردن فنر خم سرد به جای انواع زانو و بوشن هزینه سیم کشی ساختمان به مقدار چشمگیری کاهش پیدا می کند.
  • جابجایی و حمل فنر خم سرد کار بسیار آسانی است.
  • فنر خم سرد از وزن سبکی برخوردار است.
  • نفوذپذیری بسیار پایینی دارد به طوری که هیچ گونه رطوبت یا آب وارد لوله های برق نمی شود.
  • با استفاده از فنر خم سرد لوله را تا اندازه ای که که لازم است می توان خم کرد.
  • فنر خم سرد در برابر پوسیدگی، فرسودگی و زنگ زدگی مقاوم است.
  • فنر خم سرد نیازی به حرارت دادن ندارد.

 

بنیاد برق بهترین تولیدکننده لوله و اتصالات آن

شرکت بنیاد برق از سال ۱۳۷۲ در زمینه تولید لوله و اتصالات آن شروع به فعالیت کرده است. این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده لوله و اتصالات حجم وسیعی از نیاز صنعت برق و آب کشور را تأمین می کند. تمامی محصولات بنیاد برق طبق استانداردهای ایزو ۱۰۰۰۴ و ایزو ۹۰۰۱ ساخته شده؛ به خاطر همین از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که توانسته رضایت مشتریان را به خود جلب کند. یکی از محصولات تولیدی این شرکت انواع فنر خم سرد در سایزهای مختلف است که در صورت خرید می توانید وارد سایت ما شده و اقدام به خرید کنید؛ همچنین برای استعلام قیمت انواع فنر از طریق شماره هایی که در سایت درج شده با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید